Hvor meget vand skal man drikke om dagen?

Hvor meget vand skal man drikke om dagen? Det er et rigtigt godt spørgsmål, som vi skal se på i denne artikel.

Der er faktisk mange faktorer, der spiller ind, når vi skal skønne, hvor mange liter vand vi skal drikke om dagen for at være dækket ind. Der findes desværre ikke et gyldent rundt tal, der gælder for os alle.

Hvis jeg skal give dig et hurtigt fingerpeg, så bør du indtage 2-3 liter vand. Dog altid efter behov.

Herunder kan du beregne dit væskebehov pr. dag. (Er kun vejledende)

 

Hvor meget vand skal man drikke om dagen

Drikker du generelt for lidt over en længere årrække, vil du risikere, at sætte dine nyrer under stress.

Andre symptomer kan vise sig i dit helbred, energiniveau, velbefindende, og ikke mindst dit udseende, der vil lide under en kronisk dehydrering.

Så lad os først kigge på nogle af de mulige aspekter, der kan påvirke vores individuelle behov for et dagligt væske indtag.

Og til sidst vil jeg give dig et par tips, til at estimere, hvor meget væske du bør indtage om dagen.

Her er en liste over mulige ting, der skal tages hensyn til, når vi skal bedømme vores daglige indtag af vand:

  1. Dit daglige aktivitets niveau?
  2. Træner du vægttræning eller dyrker du sport?
  3. Følger du en speciel kost?
  4. Er du på en længerevarende slankekur?
  5. Er du på en vandfaste?
  6. Tager du medicin eller kosttilskud, der dehydrerer dig?
  7. Har du let tendens til at blive dehydreret?
  8. Din alder. Voksen eller barn.
  9. Er du gravid eller ammer du?
  10. Lider du af sukkersyge eller en anden sygdom?
  11. Klima og vejret du opholder dig i.

Aktiviteter der afgør, hvor meget vand du skal drikke

Det første du skal se på, er hvor aktiv du er, i løbet af en dag. Måske har du et krævende job, hvor du sveder meget og derfor let kan blive dehydreret.

Men selv, hvis du blot er en normal aktiv person og er på benene fra morgen til aften, kan dette lede til et øget behov for væske.

Måske går du i motionscentret flere gange om ugen og træner med vægte.

Hvis du dyrker spinning, er det let at komme til at svede alle elektrolytterne ud. Sker dette, er det ikke nok blot at drikke masser af vand.

Så skal disse mineraler erstattes fx ved hjælp af en isotonisk drik der indeholder sodium, kalium, klorid, calcium og magnesium.

Kosttyper der pårvirker væskebehov

Den type kost du spiser, har stor betydning for, hvor meget vand du skal drikke i løbet af dagen.

Lever du overvejende af friske frugter og grøntsager, vil dit væskebehov være noget mindre end, hvis du overvejende spiser kogt, stegt og bagt mad.

Er du fx 100% på raw food, vil dit behov for drikkevand ofte være ret beskedent.

husk at drikke vand

Hvis du følger en lo-carb eller Atkins type kostplan, hvor protein og fedt er de primære fødekilder, så vil du være nødt til at drikke mere vand.

En øget indtagelse af protein giver nemlig en øget udskillelse af vand fra kroppen via nyrerne. Det er derfor at mange at dem, der følger Atkins diæten, tit virker dehydreret i ansigtet.

Slankekur kan ændre behov for vand

Under en slankekur for at tabe dig, hvor du begrænser dit indtag af kalorier, er der også en chance for at din mineralbalance ændres i kroppen.

Dvs. at du forskyder balancen mellem de forskellige elektrolytter. Drikker du samtidig ekstra meget vand skal du holde øje med symptomer på overhydrering.

Svimmelhed kan både være et tegn på dehydrering og mangel på elektrolytter. Især kalium er et mineral salt, vi let kan komme til at blive i underskud af.

En anden ting er, hvor aktiv du er under din slankekur. Hvis du ligger og sover hele dagen, så skal du nok ikke drikke så meget, som hvis du træner og er hyper aktiv hele dagen.

Tager du vanddrivende medicin mod for højt blodtryk eller mod ødemer, kan du også hurtigt komme i væskeunderskud.

Du skal derfor i samråd med din læge finde frem til, hvor meget du må drikke om dagen.

drik vand og tab dig

Væskebehov under den korte vandfaste

Vandfaste er et emne helt for sig selv. Jeg skal dog her blot udstikke et par retningslinjer jeg selv følger under mine 3-dages vandfaster.

Du skal sørge for at drikke nok. Her mener jeg gerne 3-4 liter rent vand om dagen med tilsat friskpresset citronsaft og nogle dråber spormineraler eller elektrolytter.

Tag små slurke fra en vandbeholder, helst af glas, gennem hele dagen.

Hver gang du skal på toilettet så tjek din urin. Hvis din urin er mørk i farven, så drikker du for lidt, vand og skal du indtage mere.

Hvis din urin er helt lys eller klar i farven, så fortsæt med det du gør. Du justerer simpelthen din udskillelse med dit indtag af vand.

Medicin eller kosttilskud der dehydrerer

Der findes mange ting, der kan dehydrere os, og derved øge vores behov for væske.

Bruger du medicin, kan det have en stor indflydelse på, hvor mange liter vand du kan eller bør drikke pr dag.

Men kosttilskud kan have en lignende effekt. Fx hvis du drikker en shake med proteinpulver i forbindelse med din sport.

Proteinpulver er netop en substans, hvor væsken er fjernet på forhånd. Dette kan lede til et øget behov for at drikke mere vand.

Endvidere har nogle kosttilskud tilsatte aminosyrer og koffein, der kan lede til øget vandladning.

Indtager du stimulanser; kaffe, te og tobak, kan dette også spille en rolle for hvor meget vand du skal drikke.

Drikker du for lidt vand i din alder?

Det er svært at sige, om alder har noget at gøre med, hvor meget vand du skal drikke.

Babyer får størstedelen af deres væske via modermælken, og skal derfor ikke drikke ekstra vand.

Først senere skal der gradvist introduceres almindeligt vand. Mængden afgøres igen af faktorer, som kost, vejret, sygdom osv.

Børn i voksealderen har ikke umiddelbart et øget behov for at drikke vand. Men et større aktivitets niveau kan lede til at de drikker for lidt. Cola og mælk er ikke nok til at dække behovet for væske.

Voksne der lider af for meget salt i kroppen, kan med fordel indtage mere protein i kosten og drikke mere vand for at skabe orden i væskebalancen.

Du kan evt. drikke kogt vand, eller destilleret vand i en periode for at skylle salte og overskydende giftstoffer ud af kroppen.

Gravide eller ammendes behov for at drikke

Hvis du er gravid, skal du huske at drikke rigeligt med vand, da du nu også skal drikke for dit barn der vokser.

Har du tendens til dehydrering?

Hvis du har tendens til at blive dehydreret, skal du kigge på din kost. Forsøg at få flere friske frugter og grøntsager hver dag.

En god skål blandet frisk salat dagligt, kan gøre underværker for både din fordøjelse og energi i kroppen.

For at være sikker på, at du er dækket helt ind, så bør du indtage en komplet multivitamin-mineral tablet hverdag.

Hvis du mangler en eller flere mikromineraler, kan det lede til ubalance i kroppen, der kan føre til at din væskebalance forstyrres.

Den væske du drikker hver dag, bør fortrinsvis være rent vand, og helst filtreret eller renset. Hvordan jeg renser mit vand kan gør det, kan du læse om her.

Drik mere vand ved sygdom

Under en influenza, hvor du har feber, er det ikke usædvanligt at du kan blive dehydreret. Derfor skal du sørge for, at drikke mere end normalt.

Hvis du lider af sukkersyge (diabetes), men også ved andre lidelser, kan kronisk dehydrering være et symptom, du skal være på vagt over for.

Her er du nødt til at tage din læge på samråd for at finde ud af, hvor meget vand du bør drikke dagligt.

Dehydrering i Sommer og Varme

Det sidste er vel nok det mest logiske. Men desværre volder sommer og varme stadig problemer for mange mennesker.

Især ældre personer, der er blevet sat på en saltfattig diæt af deres læge, risikerer at opleve svimmelhed og endda falde om og ende på skadestuen.

Det er ikke fordi de drikker for meget vand, som ”eksperterne” påstår i nyhederne, men fordi de ikke havde nok af elektrolytten sodium (salt) i kroppen. En teske med ½ sukker og ½ salt ville have forhindret problemet.

Konklusion: Hvor meget vand skal man drikke om dagen?

Som fingerregel vil jeg sige 2-3 liter vand. Dog altid efter behov.

Te, kaffe, sodavand og mælk tæller ikke som lødig væske. Det skal være rent vand der hydrerer din krop. Helst filtreret, hvis du har mulighed for det.

Her er så mit råd:

  • Drik 2 store glas vand lige når du vågner. Evt. i form af kogt vand, som du har ladet stå i en kande i køleskabet natten over.
  • Til hvert måltid drik 2 glas vand, som du sipper, imens du spiser. Dette er især vigtigt, hvis du overvejende spiser kogt, stegt og bagte fødevarer og meget lidt frisk.
  • Hvis du er svimmel, træt eller har hovedpine skal du drikke meget mere vand. Tag en god slurk vand, ca. hver ½ time.
  • Hvis det er varmt og du sveder meget, så drik lidt hele tiden. Men sørg for at tilsætte elektrolytter til dit drikkevand. Det samme gælder, hvis du dyrker motion.
  • Drik 1-2 glas vand lige før du går i seng. 6-10 timer uden vand, kan dehydrere din krop betydeligt, især om sommeren, eller hvis du sover i et varmt værelse.

OK. Jeg håber, at denne artikel har givet dig et svar på, hvor meget vand man skal drikke hver dag.

Du er velkommen til at smide en kommentar, hvis du har et spørgsmål eller mener, at der er noget jeg mangler at få med.

Sharing is caring!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *