Kan man drikke sig mæt i vand?

By | 24/02/2019

Kan man drikke sig mæt i vand

Hvem har ikke prøvet at skulle tabe sig nogle kilo og følt sig forfærdelig sulten? Det sker typisk i begyndelsen af en slankekur, når man siger farvel til alle uvanerne. Et gammelt råd går på, at man skal drikke masser af vand for at fylde sig op. Men virker det nu også? Kan man drikke sig mæt i vand?

Rent vand indeholder ingen kalorier og bidrager derfor ikke med energi til kroppen. Så vand i sig selv vil ikke gøre dig mæt. Men drikker du ½-1 liter vand ca. 10-15 minutter før et måltid kan det fylde mavesækken op, så der bliver mindre plads til den mad du spiser.

Når du i stedet for sodavand, mælk, kaffe eller te (med mælk og sukker) drikker vand, vil dit kalorieindtag blive reduceret. I nogle tilfælde drastisk.

Lad os sige at din vægt ligger fast på fx 70kg, og du normalt indtager 500 kcal via drikkevarer alene.

Hvis du blot udskifter disse kalorierige drikke med rent vand, så har du pludselig et underskud på 500 kcal pr. dag. Det er sundere og det kan over længere tid løbe op i et mærkbart vægttab.

Teoretisk set vil du kunne tabe dig over 2kg pr. måned, eller 12kg på seks måneder. Og det er endda uden at spise mindre eller ændre på dit aktivitets niveau.

Så hver gang du føler trang til dine sædvanlige laster i form af cola, vin eller andet, så skyl hurtigt et glas koldt vand ned.

Et andet trick er at drikke iskold dansk vand med lidt citron. På den måde ”snyder” du dig selv til at tro, at du drikker sodavand, dog uden kalorier.

Hør hvor let og enkelt du kan slippe for pesticider, kemikalier og tungmetaller i dit drikkevand. Klik her!

Indholdsfortegnelse over resten af artiklen

Øger vand stofskiftet?

Kroppen arbejder konstant med at opretholde en fin balance. Alt hvad du indtager, i form af mad og drikke, skal bearbejdes. Det samme gælder for ganske almindelig postevand.

Selvom der ingen kalorier findes i rent vand, så skal det optages, filtreres og til sidst udskilles af kroppen i form af urin, sved eller udånding. Disse processer kræver energi for kroppen og vil øge stofskiftet en smule.

Når du drikker vand, der ligger under kroppens temperatur på ca. 37.1°C, vil kroppen gradvist øge vandet temperatur, så det svarer til kroppens egen. Dette sker helt automatisk, sålænge kroppen ikke er underafkølet.

For at hæve temperaturen i 1g vand med 1 grad kræver det energi, der svarer til 1 kalorie. Hvis du indtager en større mængde iskoldt vand, skal kroppen bruge en tilsvarende mængde energi for at stabilisere kropstemperaturen.

Når du drikker ½ liter vand øges stofskiftet med 30% i løbet af blot 10 minutter efter indtagelsen. Maksimal øgning nås ved omkring 30-40 minutter.

Samlet svarer det til et ekstra energiforbrug på ca. 100kJ eller omkring 24 kcal. Jo koldere vandet er desto større energiforbrug kræves der for at øge temperaturen til kroppens ca. 37,1°C.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14671205

Vand i sig selv bidrager ikke til fedtforbrændingen. Men som forklaret kan det hjælpe med at øge stofskiftet en lille smule.

Eftersom blodet, nyrerne, leveren skal bruges til nedbrydning og udskillelse under en diæt, spiller vand en vigtig rolle.

Hvis du er dehydreret vil disse processer ikke fungere optimalt. Dit vægttab kan gå i stå eller blive ubehageligt.

En anden ting er, at selv en mindre dehydrering kan gøre dig træt og omtåget, så du ikke orker at foretage dig noget.

Hvis du har hovedpine, eller indimellem føler, at du ikke kan tænke klart, kan det skyldes, at du er stærkt dehydreret.

Vandrenser Maskine

Hvor meget kan man tabe ved at drikke vand i tre dage?

Hvis du udelukkende drikker vand i tre dage, vil du tabe dig en hel del. Ingen tvivl om det. Hvor meget du kan tabe dig, vil blive afgjort af flere faktorer.

  1. Hvor meget væske du har ophobet i kroppen.
  2. Hvor forstoppet du er.
  3. Hvor meget overvægt du slæber rundt på.

Jeg har selv personlig erfaring med vandfaste og har fastet i op til en uge ad gangen. Dvs. at jeg udelukkende har drukket vand.

Hvis du starter på en tredages vandfaste, der strækker sig fra fredag morgen til og med søndag aften, vil du være uden kalorier i mere end 3 døgn. Og hvis du venter med at spise igen til mandag morgen, vil det faktisk være over 80 timer du kun har drukket vand.

I løbet er de 3 døgn, hvor du udelukkende drikker vand, kan du tabe flere kilo. Jeg har hørt om personer, der har tabt 6-7kg på blot tre dage.

En stor portion af denne vægt er væske, som kroppen har tilbageholdt pga. for meget salt og andre giftstoffer i kroppen.

Men også ophobede affaldsstoffer (skidt) i tarmene vil blive elimineret og øge i dit samlede vægttab.

Det reelle tab af fedtdepoter vil være på omkring et kilo. Dog alt efter, hvor stort dit kalorieunderskud er over de tre dage.

Hvis du dyrker motion i de tre døgn, vil dit energiforbrug naturligvis være større, og du vil tabe mere fedt. Omvendt, sidder du blot på sofaen hele dagen, vil din fedtforbrænding være mindre. Du bør i det mindste gå en lang tur hver dag under din vandfaste.

Advarsel: Postevandet i Danmark er ikke længere så godt som det har været. Der findes heldigvis metoder til at rense det. Klik her!

Hvorfor er det dårligt at drikke vand efter maden?

Når vi spiser frigøres mavesyre og galde, som bruges til nedbrydning og fordøjelse. Hvis du spiser et stort måltid, og først drikker vand efter maden, kan det forstyrre balancen af disse fordøjelsesvæsker.

Især hvis du drikker vand 30 minutter efter maden, kan det forsinke fordøjelsen. Og lider du af for meget mavesyrer, kan du opleve, at det bliver værre, når du drikker vand efter maden.

På den anden side, hvis du har spist et måltid bestående af udelukkende frisk frugt eller grønt, vil det sjældent forstyrre din fordøjelse. Det er fordi, at frugter og grøntsager i forvejen har et stort indhold af vand.

Derfor er det bedre at drikke vand før maden

Der er flere fordele ved at drikke vand før maden. For det første kan vand før maden hjælpe dig med at tabe dig hurtigere.

For det andet, hvis du er dehydreret, vil kroppen være nødt til at hente væske fra vitale områder i kroppen for at fordøje maden.

Er du stærkt dehydreret kan det give mavesmerter og fordøjelsesproblemer, hvis du spiser tørre ting, eller fødevarer uden et naturligt væskeindhold.

Dehydrering kan også lede til kronisk forstoppelse. Hvis du ikke kommer på toilettet hver dag, så er du med stor sikkerhed dehydreret, også selvom du tror, at du drikker nok.

Uden vand til at hjælpe med at opløse mineraler og næringsstoffer, vil de ikke være tilgængelige for kroppen.

Drik vand efter den type kost du indtager

Tip: Drik et stort glas vand 20 minutter før maden. Sip 1-2 glas vand under maden, hvis du spiser kogte, stegte eller bagte fødevarer. Spiser du udelukkende friske frugter og grøntsager, så sip vand efter behov.

Se hvor let og enkelt du kan slippe for pesticider, kemikalier og tungmetaller i dit drikkevand. Klik her!

Derfor er vand vigtigt for nyrerne

Det er vigtigt at drikke vand hver dag, for at nyrerne kan fungere som de skal. Hvis nyrerne ikke fungerer optimalt, vil affaldsprodukter og overskydende væske ophobes i kroppen.

Nyrerne filtrerer ca. 180 liter væske i døgnet. Derfor er rent vand uden giftstoffer vitalt for at nyrerne forbliver sunde og raske. Hvis din urin er mørk, skal du drikke mere vand. Hvis din urin er mere eller mindre klar, så drikker du nok. Ubehandlet kronisk nyresygdom kan føre til nyresvigt. Drik mere vand og mindre af alle andre drikkevarer.

Konklusion

Vi kom lidt omkring i denne artikel, som egentlig handlede om man kan drikke sig mæt i vand.

Du kan nok ikke drikke dig ret mæt i vand. Men du kan fylde dig op, så du spiser mindre.

Derudover vil en øget væskeindtagelse forbedre din fordøjelse, og derved hjælpe dig med at smide nogle kilo lettere.

En ekstra bonus ved at drikke mere vand og skippe koffein- og sukkerholdige drikkevarer er, at du på længere sigt vil føle dig bedre tilpas og opnå mere energi.


Jeg håber, at du fik svar på nogle af dine spørgsmål i denne artikel. Tjek også nogle af mine andre artikler om vand.

Hvis du har det som jeg og du bekymrer dig om at have så rent drikkevand som muligt, så se her, hvad du selv kan gøre for at rense dit vand. Se her en liste over forskellige vandrensere.

Del gerne med andre