Kan man drikke for meget kaffe?

By | 05/04/2019
Kan man drikke for meget kaffe

Kan man drikke for meget kaffe?

Som så mange andre kaffenydere har jeg tit spekuleret på, om man kan få for meget af den gode bønne. Et par kopper om morgenen og et par kopper i løbet af dagen kan vel ikke gøre skade. Eller kan det?

Det fik mig til at undersøge sagen nærmere. Især, fordi jeg efter længere tids indtagelse begyndte at føle mig afhængig af at skulle have kaffe for at fungere mentalt. Hvis jeg ikke fik min morgenkaffe, så følte jeg mig lidt tung og sløv i hovedet hele dagen..

Så kan man drikke for meget kaffe? Forskning har vist, at man kan drikke for meget kaffe. Og at det kan være usundt for kroppen. Drikker du mere end fem kopper kaffe om dagen (>500mg koffein), kan det lede til nervøsitet, svimmelhed, muskelsitren og fordøjelsesproblemer.

Hør hvor let og enkelt du kan slippe for pesticider, kemikalier og tungmetaller i dit drikkevand. Klik her!

Hvor meget kaffe er for meget?

Det er svært at sige præcist, hvor meget kaffe er for meget for dig. Vi reagerer alle en smule forskelligt. Nogle kan tåle op til 10 kopper kaffe om dagen. Andre kan tåle langt mindre.

En rettesnor på maksimum 4 kopper dagligt ser ud til at være baseret på et indtag af ca. 400mg koffein pr. dag for en voksen person. Det svarer ca. til indholdet i en liter eller ca. fire kopper brygget kaffe.

Men jo mere kaffe vi drikker, desto større tolerance vil vi opbygge. Blot fordi du kan tåle mere koffein end de 400mg, betyder det ikke, at det er uden problemer for helbredet.

Er det sundt at drikke kaffe?

If. Donald Hensrud, M.D. har undersøgelser vist, at kaffe kan have mange sundhedsmæssige fordele. Herunder beskyttelse mod Parkinsons sygdom, type 2 diabetes og leversygdom, herunder leverkræft.

Indtagelsen af kaffe synes også at forbedre kognitiv funktion og mindske risikoen for depression. Men dette betyder naturligvis ikke, at du bør drikke uhæmmede mængder kaffe hver dag.

Jeg ved ikke, om nogle af disse undersøgelser finansieres direkte eller indirekte af kaffeindustrien. Drikker du en kop eller to en gang i mellem, så tror jeg næppe, at det skulle kunne gøre skade.

Jeg kan godt lide en god kop kaffe en gang i mellem. Dog tvivler jeg lidt på, at det er så sundt, som nogle interessegrupper påstår.

Andre undersøgelser har vist, at en stor del af befolkningen har en begrænset evne til at nedbryde koffeinen i kroppen. Og hører du til denne gruppe (selv uden at vide det), og drikker du mere end 2-3 kopper dagligt, har du øget risiko for hjertesygdom.

Endvidere har kaffe en stærk dehydrerende effekt på kroppen. Og drikker du rigtig meget kaffe hver dag i gennem længere tid, vil du kunne opleve, at din hud bliver tyndere og mere rynket at se på.

Har du nogensinde lagt mærke til at personer, der drikker meget kaffe, ofte har et nærmest gråt udseende i ansigtet?

Advarsel: Postevandet i Danmark er ikke længere så godt som det har været. Der findes heldigvis metoder til at rense det. Klik her!

Hvorfor bliver man afhængig af kaffe

Der er flere grunde til, at vi kan blive afhængige af kaffe. Selvom de såkaldte eksperter påstår, at man ikke rigtigt kan blive afhængig, så tror jeg enhver dedikeret kaffedrikker, der har prøvet at stoppe, kan bestride dette. Abstinenserne viser sig som træthed, hovedpine og manglende koncentrationsevne.

Når jeg i en længere periode har drukket 3-5 kopper kaffe om dagen, og pludselig stopper, føler jeg mig helt flad og energiløs. Hvorfor dette sker, er der flere årsager til.

For det første kan et stort indtag af koffein skjule en kronisk træthed, som vi måske har forsøgt at undertrykke. Vi sover måske for lidt og arbejder for hårdt og længe, og bruger derfor koffeinen til at holde os gående.

Men så start vi stopper med kaffen, teen eller energidrikkene, så skal den lånte energi tilbagebetales. Og vi føler os fuldstændig nedkørte.

Drikker vi igen en kop kaffe, så oplever vi hurtigt et løft i vores energi og humør. Det er denne dynamik, der skaber følelsen af afhængighed til kaffen.

For det andet, så kan længere tids stress forårsaget af koffeinen sætte binyrerne under pres. Når vi oplever stress, fysisk eller psykisk, frigøres hormonet cortisol i kroppen for at beskytte os.

Kortisol er et katabolsk (nedbrydende) hormon, som desuden signalerer til kroppen at den skal lagre fedt i kroppen. Med andre ord, så kan stress gøre dig federe. Derfor kan det være svært at tabe sig under stort følelsesmæssig stress.

Se hvor let og enkelt du kan slippe for pesticider, kemikalier og tungmetaller i dit drikkevand. Klik her!

Hvor meget koffein er der i en kop kaffe

En typisk kop brygget kaffe på ca. 2.3 dl indeholder omkring 100mg koffein. Drikker du espresso, så er vi nede i 60-70mg koffein, som er koncentreret ned i en ganske lille mængde.

Nyder du din kaffe koffeinfri, så findes der dog alligevel et mindre indhold af koffein på omkring 3-5mg koffein pr. kop.

Selvom indholdet af koffein i en kop kaffe er større end i te, så har teblade faktisk et større indhold af koffein end kaffebønner. Med andre ord; før brygning indeholder teblade mere koffein end kaffebønner.

Alligevel har en kop sort te i samme mængde (2.3 dl) et indhold af koffein på ca. 50mg. Altså, halvdelen af den mængde, der findes i en kop kaffe.

En typisk cola drik har omkring 20mg koffein pr. 2.5 dl. En typisk dåse har omkring 30mg koffein.

Energidrikke som Red Bull, Monster osv. ligger på omkring 150-180mg pr 500ml. De små Red Bull har omkring 75mg koffein pr. dåse.

En cacao-drik har omkring 5mg pr. kop (ca. 2.5 dl)

Vandrenser Maskine

Kan man dø af koffein

Den dødelige dosis for indtagelsen af koffein ligger på ca. 150 milligram pr. Kg kropsvægt. Dvs. at, hvis du vejer 80kg, så vil den dødelig dosis være på omkring 12g (80×150=12.000mg).

Det er ret svært at overskride denne dosis ved blot at drikke kaffe. Men problemer med helbredet kan opstå ved en langt lavere dosis.

Mayo Klinikken anbefaler, at vi holder os til under 500 milligram om dagen. En sikker mængde koffein ligger på mellem 200-400mg om dagen. Dvs. 2-4 kopper kaffe.

Kaffe når man er gravid

Der findes modstridende konklusioner omkring indtagelsen af kaffe, når man er gravid. Som anbefaling bør gravide begrænse deres indtage af koffein til højst 200 mg dagligt. Dette svarer til omkring en-to kopper kaffe om dagen.

Børn og teenagere drikke kaffe

De fleste børn og unge har masser af naturlig energi, så de har ikke brug for et ekstra ”kick”. Men mange børn og teenagere indtager allerede større mængder koffein i form af energi- og cola drikke end tidligere generationer.

Børn og unge har sjældent smag for sort kaffe, og ender derfor med at tilsætte mælk og sukker, hvis de skal kunne drikke den bitre drik. Det gør kaffen mere usund, og kan for nogle give problemer med blodsukkeret.

Desuden kan indtagelsen af koffein lede til søvnproblemer, og derved give manglende koncentrationsevne i skolen.

En god anbefaling siger, at unge under 14 år helst bør undgår koffein, så vidt muligt. For teenagere mellem 14 og 17 år bør indtagelsen begrænses til 100 mg (en kop kaffe) eller mindre om dagen.

Mavesmerter når du drikker kaffe

Hvis du oplever irritation eller endda mavesmerter, når du drikke kaffe, skal du ikke blot ignorere symptomerne.

Når vi drikker kaffe, øges syreindholdet i maven. Er du særlig følsom og lider af for meget mavesyrer, bør du overveje at tilsætte mælk (eller soyamælk, hvis du har laktoseintolerance) til kaffen.

En anden ting du kan gøre, er at undgå at drikke din kaffe på tom mave. Jo stærkere kaffen er, desto hårdere er den ved maven. Så du kan evt. brygge den en smule tyndere.

Drik den i små sip, i stedet for i store slurke. Det kan også være, at du simpelthen er dehydreret og derfor oplever kramper eller ubehag i maven.

Prøv fx at drikke et stort glas vand med lidt citronsaft, 10 minutter inden du drikker din kaffe. Er den stadig gal med maven, kan det være, du skal overveje at skifte over til grøn te i stedet.

Kan man drikke kaffe under en faste

Det kommer an på, hvilken type faste det drejer sig om. Hvis det er en ægte vandfaste, siger det sig selv, at du ikke kan drikke kaffe.

Drejer det sig om (IF) intermitteret faste, dvs, at du fx faster 18 timer i døgnet, er sort kaffe OK. Det vil ikke bringe dig ud af den fedtforbrændende tilstand. Men de gavnlige helende egenskaber fra en nulfast (ren 100% vandfaste) vil ikke opleves, så længe du indtager andet end rent vand.

Konklusion

God kaffe kan være en nydelse med positive egenskaber. Men, som med alt godt, bør kaffen alligevel indtages med mådehold. Ja. Man kan faktisk godt drikke for meget kaffe.

Et par gode kopper kaffe om dagen er helt i orden, hvis du er sund og rask. Har du problemer med nyrerne bør du holde dig væk fra kaffe, te og andre stimulanser.


Jeg håber, at du fik svar på nogle af dine spørgsmål i denne artikel. Tjek også nogle af mine andre artikler om vand.

Hvis du har det som jeg og du bekymrer dig om at have så rent drikkevand som muligt, så se her, hvad du selv kan gøre for at rense dit vand. Se her en liste over forskellige vandrensere.