Kan man drikke for meget grøn te?

By | 02/04/2019

Kan man drikke for meget grøn te

Jeg har altid hørt, at grøn te skulle have en masse gode egenskaber. Fx skulle nogle af ”stofferne”, der findes i grøn te (polyfenoler), kunne reducere risikoen for hjertesygdomme og cancer. Nogle påstår også, at teen kan hjælpe os med at gå lidt hurtigere ned i vægt under en slankekur.

Min viden var helt ærlig ret begrænset omkring grøn te, så det fik mig til at læse lidt op på emnet.

Kan man drikke for meget grøn te? Hvis du drikker mere end 10 kopper grøn te om dagen, kan det forstyrre optagelsen af folinsyre, som bl.a. er vigtig for produktionen af røde blodlegemer i kroppen. Folinsyre er også et vigtigt vitamin, der hjælper med at mindske risikoen for fødselsdefekter.

Jeg læste et sted, at grøn te kan give leverskader, hvis det indtages kronisk. Men jeg har ikke selv været i stand til at finde videnskabelig dokumentation for denne påstand, når det drejer sig om te der drikkes.

Omvendt, kan grøn te, der indtages som kosttilskud give leverproblemer, hvis der indtages for store doser over længere tid. Så mit råd er, at du holder dig til at drikke din grønne te, og undgår tilskud med udtræk af grøn te. Så skulle du være på den sikre side.

Hør hvor let og enkelt du kan slippe for pesticider, kemikalier og tungmetaller i dit drikkevand. Klik her!

Så meget grøn te bør du drikke om dagen

Det er anerkendt, at grøn te har mange positive egenskaber. Men som med alt godt, er der en grænse for, hvornår den positive effekt kan overskygges af en negativ bivirkning.

Sålænge du holder dig til et par kopper om dagen, og ikke nødvendigvis drikker det hver dag, så vil det være uden problemer.

Det siges, at daglig indtagelse af grøn te kan reducere risikoen for mavecancer. Dr. Zuo Feng Zhang, en kræftforsker ved UCLA, anbefaler to til tre kopper om dagen for at opnå en positiv effekt.

Når du drikker din te, så sørg for at indtage teen før eller efter maden. Altså, ind imellem måltiderne, så det ikke forstyrrer optagelsen af jern i kroppen.

Hvis du forsøger at tabe dig, kan du periodevis drikke op til syv kopper i løbet af dagen. Det kan øge stofskiftet en smule i forbindelse med en fornuftig kost og regelmæssig motion.

Den øvre anbefalede grænse på 10 kopper grøn te pr. dag bør ikke nok ikke overskrides. Naturligvis kan vi tåle mere eller mindre fra person til person. Jeg har selv drukket op til 2 liter om dagen i en kortere periode uden mærkbare bivirkninger.

Det er ikke alle, der kan lide den bitre smag fra grøn te. Men tilsætter du lidt rismælk og honning, smager det helt klart bedre. Du kan også blot tilsætte lidt citronsaft for at tage bitterheden.

Vandrenser Maskine

Kan du drikke grøn te kold?

Ja. Du kan både drikke grøn te kold eller varm. Du kan endda lade teen trække i både koldt og varmt vand.

Hvis du lader det trække i koldt vand, skal det stå noget længere for at antioxidanterne frigives fra teen. Desuden indeholder te, der har trukket med kogende vand mere koffein end te, der har trukket med koldt vand.

Du kan fx koge teen om morgenen og dernæst køle den af ved at stille den i en lukket glasbeholder i køleskabet. Så kan du gå og sippe af den hen af dagen, efter behov og lyst.

En overgang lod jeg to tebreve stå at trække i en liter koldt vand natten over i køleskabet. Næste morgen drak jeg så en hel liter iskold grøn te.

Det gjorde jeg i over en måned helt uden problemer. Faktisk følte jeg mig ekstra frisk og energisk, uden at længes efter den sædvanlige morgenkaffe for at vågne op.

Jeg har dog lige læst flere steder, at det ikke er så godt drikke grøn te, når man vågner og på fastende hjerte. Det er bedre at drikke det hen ad formiddagen. Fx hvis du står op klokken 7, så kan du drikke din te ved 10-11 tiden.

Advarsel: Postevandet i Danmark er ikke længere så godt som det har været. Der findes heldigvis metoder til at rense det. Klik her!

Hvad er grøn te

Grøn te laves på ikke fermenterede blade, der hovedsagligt dyrkes i Kina og Japan. Tebladene høstes fra planten camellia sinensis. De opvarmes derefter hurtigt ved pandefyring eller dampning, og tørres for at mindske for stor oxidering, der ellers ville gøre de grønne blade brune og ændre den endelige smag.

Den drikkeklare te er typisk grøn, gul eller en smule lysebrun. Den grønne te har en smagsprofil, der kan variere fra græslignende til vegetabilsk, sød og tang lignende. Hvis teen brygges korrekt, bør den være lys i farven og ikke for bitter i smagen.

Selvom grøn te kommer fra den samme plantefamilie, så dyrkes der varianter mange steder på kloden i dag. Grøn te anses for at have sin oprindelse i Kina. Det siges endda, at ordet ’Te’ i Kina udelukkende refererer til grøn te. Og ikke til alle de kategorier af te, der findes, som vi benytter her i Vesten. Kinas Yunnan-provins anses for at være det oprindelige hjemsted for plantearterne camellia sinensis.

Hvis du har drukket grøn te gennem længere tid, så har du sikkert opdaget, at der er forskellige smagsvarianter, selvom bladene kommer fra den samme planteart.

Dette skyldes, at planterne kultiveres og bladene behandles på forskellige måder. Men også høsttidspunkt, klima og brug af sprøjtemidler har indflydelse på den endelig smag og kvalitet.

Se hvor let og enkelt du kan slippe for pesticider, kemikalier og tungmetaller i dit drikkevand. Klik her!

Grøn te forgiftning

En undersøgelse har vist, at grøn te muligvis kan være skadelig i for store mængder. Selvom polyfenoler i grøn te har vist gode egenskaber, hvad angår forebyggelse af hjertesygdomme og kræft, er der en risiko for, at de kan forårsage lever- og nyreskade.

Her er nogle af de symptomer, du kan opleve ved en forgiftning med grøn te.

  • Maveproblemer
  • Hovedpine
  • Problemer med at sove
  • Anæmi og jernmangel
  • Opkastning
  • Svimmelhed og konvulsioner
  • Blødningsforstyrrelser
  • Lever sygdom

Det er svært at blive forgiftet ved at drikke grøn te alene og i begrænsede mængder.

Risikoen for forgiftning er størst ved indtagelsen af grøn te som kosttilskud. Det er fordi, at indholdet af polyfenoler er så stærkt koncentreret, ofte op til 50 gange så meget som i en grøn drikke te, at det kan blive en for stor belastning for leveren.

Forskning har fastslået, at vi maksimalt bør indtage 800 mg af antioxidanterne, der er naturligt forekommer i grøn te. Ved højere doser øges risikoen for sundhedsskader, herunder leverskader. Det er dog forholdsvis svært at overskride denne mængde, hvis du kun drikker teen.

Drikker du meget grøn te og på tom mave, kan det lede til en øget produktion af mavesyre, som kan lede til mavesmerter, kvalme og forstoppelse.

Hvis dette er et problem for dig, så er det bedst, at du holder dig til at drikke små kopper grøn te mellem måltiderne.

Konklusion – Grøn te, kan man få for meget?

Ja. Men der skal drikkes store mængder te før, at det kan lede til skader i kroppen. Hvis du drikker grøn te, så er der helt sikkert gavnlige virkninger, men ved en moderat indtagelse. Prøv at købe grøn te, der er økologisk dyrket, ikke blot de billigste.

Holder du dig til de anbefalede 2-3 kopper om dagen, mellem måltiderne, så bør du kun opleve de positive egenskaber.

Men kosttilskud med udtræk fra grøn te, vil jeg selv holde mig fra i fremtiden. Efter hvad jeg har læst mig frem til, er det ikke ligefrem sundt for leveren og nyrerne. Men det er naturligvis op til dig.


Jeg håber, at du fik svar på nogle af dine spørgsmål i denne artikel. Tjek også nogle af mine andre artikler om vand.

Hvis du har det som jeg og du bekymrer dig om at have så rent drikkevand som muligt, så se her, hvad du selv kan gøre for at rense dit vand. Se her en liste over forskellige vandrensere.